Statut Liceum Chocimska
Rozdział I.
Przepisy ogólne.
§ 1
1. Liceum Chocimska, zwane dalej Liceum, jest czteroletnią ogólnokształcącą szkołą ponadpodstawową, prowadzonej przez Infimę Sp. z o.o.
2. Szkoła ma uprawnienia szkoły publicznej.
3. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
4. Szkoła ma siedzibę: ul. Miodowej 21c, 00-246 Warszawa.
5. Szkoła działa na podstawie Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia
2016 r., aktów wykonawczych do ustawy oraz wewnętrznych aktów prawnych szkoły.
§ 2
1. Liceum realizuje cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczo profilaktyczny i dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, a w szczególności:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych w życiu i do uzyskania świadectwa dojrzałości,
b) podejmuje działania w ramach realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
c) uczy wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej, dbałości o własny rozwój fizyczny,
d) promuje umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów bez przemocy,
e) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki nauki na terenie Liceum,
f) integrowania formalnej ścieżki kształcenia z aktualnymi wymogami rynku pracy i doradztwa w tym zakresie,
g) kreowania strategii edukacyjnych dla wszystkich uczestników procesu dydaktycznego, a w szczególności dla młodzieży,
h) kreowania atmosfery do rozwoju intelektualnego oraz popularyzowania idei udziału w praktykach i wolontariatach.
2. Realizacja celów i zadań Liceum może być wspierana przez osoby prawne i fizyczne, instytucje, organizacje i zakłady pracy na warunkach uzgodnionych z osobą prowadzącą.
3. Liceum może tworzyć oddziały integracyjne, w rozumieniu przepisu art. 4 pkt. 3 ustawy Prawo Oświatowe, w których uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą uczyć się i wychowywać razem z pozostałymi uczniami.
§ 3
1. Osobą prowadzącą Liceum jest Infima Sp. z o.o., ul. Miodowa 21c, 00-246 Warszawa.
2. Do zadań osoby prowadzącej należy podejmowanie decyzji we wszystkich istotnych sprawach dla szkoły, w szczególności:
a) sprawowanie nadzoru organizacyjnego i ekonomicznego nad szkołą,
b) powołanie i odwołanie Dyrektora Liceum,
c) decydowanie wspólnie z Dyrektorem Liceum o reorganizacji wewnętrznej szkoły, w tym zwiększanie lub zmniejszanie liczby oddziałów i liczby uczniów w szkole,
d) decydowanie o likwidacji szkoły,
e) nadanie statutu szkoły i wprowadzanie zmian do niego,
f) zatwierdzanie budżetu szkoły, w tym decydowanie o rodzaju i wysokości opłat wnoszonych przez uczniów.
3. Osoba prowadząca jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w szkole.
4. Zatrudnieni w szkole nauczyciele mają kwalifikacje określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017r. poz. 1575), jako niezbędne dla nauczycieli szkół publicznych.
5. W szkole realizowane są programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego.
Rozdział II.
Organy Liceum i zakres ich kompetencji.
§ 4
1. Organami Liceum są:
a) Dyrektor Liceum,
b) Rada Pedagogiczna.
2. Dyrektor Liceum kieruje pracą Liceum, a w szczególności:
a) kieruje działalnością Liceum w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów oraz reprezentuje je na zewnątrz,
b) podejmuje decyzje w sprawie skreślenia z listy uczniów,
c) odpowiada przed osobą prowadzącą szkołę za zgodne z prawem funkcjonowanie szkoły, w ramach swych kompetencji.
d) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Liceum,
e) sprawuje nadzór pedagogiczny,
f) sprawuje nadzór nad dokumentacją dydaktyczną,
g) sprawuje opiekę nad uczniami oraz zapewnia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
h) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w szkole zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania i podręczniki,
i) opracowuje rozkład zajęć lekcyjnych i fakultatywnych,
j) zapewnia warunki optymalnej realizacji statutowych celów i zadań Liceum, właściwą atmosferę oraz odpowiada za poziom i wyniki nauczania i wychowania,
k) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
§ 5
1. Rada Pedagogiczna, zwana dalej Radą, jest kolegialnym organem Liceum w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, opieki.
2. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
b) uchwalanie programu wychowawczo profilaktycznego,
c) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Liceum
e) wnioskowanie i opiniowanie do Dyrektora Liceum w sprawie skreślenia z listy uczniów,
f) wnioskowanie do osoby prowadzącej w sprawie wprowadzenia zmian w statucie,
g) opiniowanie dopuszczenia do użytku w szkole programów nauczania i podręczników,
h) opiniowanie organizacji pracy szkoły, w tym rozkładu zajęć lekcyjnych i fakultatywnych, przydziału nauczycielom stałych zajęć,
i) opiniowanie wniosków Dyrektor Liceum o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Liceum i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej lub osoby prowadzącej Liceum.
4. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
5. Obecność na posiedzeniach Rady Pedagogicznej jest obowiązkowa. Członków Rady Pedagogicznej obowiązuje tajemnica służbowa.
6. Dyrektor Liceum przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
Rozdział III.
Organizacja pracy szkoły.
§ 7
1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Dyrektor Liceum.
2. Podstawowymi formami działalności dydaktycznej i wychowawczej Liceum, których wymiar określają ramowe plany nauczania są:
a) obowiązkowe zajęcia lekcyjne,
b) zajęcia fakultatywne.
3. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć w roku szkolnym, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, egzaminów maturalnych określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach publicznych.
4. W szkole nie jest prowadzona nauka religii.
5. Zajęcia odbywają się przez 5 dni w tygodniu. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut (forma stacjonarna), może być skrócona do 30 minut w czasie nauczania zdalnego.
6. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekroczyć 20 osób.
7. Do realizacji celów statutowych, szkoła zapewnia możliwość korzystania z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem.
8. W Liceum prowadzona jest dokumentacja przebiegu nauczania ustalona dla szkół publicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami
9. Liceum, realizując statutowe cele, zapewnia uczniom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny, w szczególności poprzez sprawowanie odpowiedniej opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych lekcyjnych i fakultatywnych.
§ 8
1. Zasady przyjmowania uczniów do szkoły określa osoba prowadząca po uzgodnieniu z Dyrektorem Liceum, z tym że muszą one uwzględniać warunki określone przepisami prawa.
2. O przyjęcie do klasy pierwszej mogą ubiegać się absolwenci szkoły podstawowej.
3. O przyjęciu decyduje:
a) rozmowa kwalifikacyjna,
b) wynik egzaminu wstępnego.
4. W przypadku przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w § 8 ust. 3 pkt. b, zasady i tryb jego przeprowadzania określa Dyrektor Liceum.
5. Do klas programowo wyższych niż pierwsza, uczniowie przyjmowani są na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej i rozmowy kwalifikacyjnej.
Rozdział IV.
Prawa i obowiązki nauczycieli, innych pracowników szkoły.
§ 9
1. Nauczyciele w szczególności mają prawo do:
a) współdecydowania o wyborze programu nauczania w szkole przy zachowaniu obowiązku realizacji podstawy programowej MEN,
b) wyboru metod realizacji programu nauczania z uwzględnieniem celów realizowanych przez Liceum,
c) doboru podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu,
d) egzekwowania od uczniów sformułowanych przez siebie wymagań,
e) wnioskowania o nagrodach i karach dla swoich uczniów
f) wnioskowania o dokonanie oceny własnej pracy.
2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
a) dbałość o jakość pracy dydaktycznej, wychowawczej i profilaktyki,
b) systematyczne i rzetelne przygotowanie się do prowadzenia zajęć
edukacyjnych i fakultatywnych, realizowanie ich zgodnie z tygodniowym
rozkładem zajęć, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki oraz zgodnie z
celami realizowanymi przez Liceum,
c) przekazanie uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego informacji
o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny edukacyjne, w tym ocenę
zachowania, z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
d) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i
zainteresowań,
e) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe ich
traktowanie,
f) udzielania uczniom indywidualnych konsultacji,
g) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, podczas
organizowanych przez szkołę zajęć,
h) systematyczne pogłębianie i aktualizowanie kwalifikacji zawodowych,
i) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń uczniów,
j) uczestnictwo w zebraniach Rady Pedagogicznej,
k) przestrzeganie kultury współżycia w odniesieniu do członków
społeczności szkolnej oraz poza szkołą,
l) przedstawić Dyrektorowi Liceum program nauczania przewidziany do
realizacji w danym roku szkolnym.
3. Nauczyciele wykonują inne zadania określone w przepisach
szczegółowych.
4. Dyrektor Liceum zatrudnia pracowników administracji i obsługi, którzy
odpowiadają za:
a) planowanie, rozwój i wdrażanie polityki i procedur w celu sprawnego
funkcjonowania zaplecza administracyjnego szkoły,
b) ponoszą odpowiedzialność za pozyskanie i utrzymanie w odpowiednim
stanie obiektów biurowych i pracowni szkoły, umożliwiającym bezpieczne i
higieniczne warunki przebywania uczniów
i pracowników szkoły,
c) nadzorują zaopatrzenie szkoły w niezbędne materiały biurowe.
5. Pracownicy administracyjni mają obowiązek:
a) zachowania tajemnicy informacji, której ujawnienie mogłoby narazić
szkołę na szkodę,
b) przestrzegać zasad współżycia społecznego,
c) przestrzegać przepisów prawa i regulaminu pracy,
d) przestrzegać zasad BHP.
6. Pracownicy administracji i obsługi mają prawo do:
a) wynagrodzenia wypłacanego prawidłowo i terminowo,
b) życzliwego i obiektywnego traktowania przez przełożonych,
c) obiektywnej i sprawiedliwej oceny wyników swojej pracy,
d) bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
e) zapoznania się z zakresem ich obowiązków i ich podstawowymi prawami.
Rozdział V.
Prawa i obowiązki uczniów. Przypadki, w których uczeń może zostać
skreślony z listy uczniów.
§ 10
1. Uczniowie mają prawo do:
a) podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki w warunkach
poszanowania godności osobistej oraz własnych przekonań,
b) korzystania ze stworzonych przez szkołę warunków do pełnego rozwoju
intelektualnego i fizycznego,
c) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami
higieny pracy umysłowej,
d) bezpieczeństwo,
e) otrzymywania ocen zgodnie z zasadami określonymi w wewnątrzszkolnym
systemie oceniania,
f) jawnych i umotywowanych ocen,
g) zwracania się do nauczycieli o dodatkową pomoc i wyjaśnienia
trudniejszych kwestii, na jakie natrafia podczas nauki,
h) porady psychologiczno- pedagogicznej w przypadku zgłoszonej
trudności.
2. Uczniowie mają obowiązek:
a) uczestniczyć czynnie we wszystkich zajęciach organizowanych przez
szkołę,
b) przestrzegać zasad tolerancji i kultury współżycia w środowisku
szkolnym (zakaz stosowania przemocy fizycznej i słownej, używania
wulgarnych zwrotów i gestów),
c) rzetelnie zdobywać wiedzę i umiejętności we współpracy z
nauczycielami oraz wychowawcami,
d) wykonywać polecenia i przestrzegać zarządzenia dyrekcji, wychowawców
i nauczycieli szkoły,
e) utrzymywać czystość i troszczyć się o mienie szkoły i estetyczny jej
wygląd,
f) dbać o zdrowie własne i kolegów (uczniowi szkoły nie wolno posiadać a
także używać: narkotyków i alkoholu oraz palić papierosów)
g) korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
podczas zajęć edukacyjnych dozwolone jest tylko za zgodą Dyrektora Liceum,
h) w czasie pobytu w szkole – zachowywać się w sposób nie zagrażający
zdrowiu własnemu i zdrowiu innych.
3. Za nieprzestrzeganie przepisów szkolnych zawartych w Statucie uczeń
może być ukarany:
a) upomnieniem lub naganą wychowawcy klasy,
b) ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców przez wychowawcę klasy o
złym zachowaniu się ucznia,
c) upomnieniem (ustnym lub pisemnym) lub naganą Dyrektora Liceum,
d) pozbawieniem możliwości uzyskania nagrody,
e) zawieszeniem przez dyrektora w prawie do reprezentowania szkoły na
zewnątrz,
f) skreśleniem z listy uczniów.
4. W szkole nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i
godność osobistą uczniów.
5. Od wymierzonej uczniowi kary przysługuje odwołanie. Odwołanie w
formie pisemnej mogą złożyć rodzice (prawni opiekunowie) lub uczeń
pełnoletni:
a) od kary wymierzonej przez wychowawcę – do Dyrektora Liceum,
b) od kary wymierzonej przez Dyrektora Liceum – do osoby prowadzącej,
c) od decyzji o skreśleniu z listy uczniów do Mazowieckiego Kuratora
Oświaty.
6. Przypadki w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów
a) nieopłacanie terminowo czesnego (zaległość 2 miesięcy następujących
po sobie),
b) uporczywe uchylanie się od obowiązków ucznia (§ 10, ust.2) oraz
prezentowanie postaw godzących w dobre imię społeczności szkoły
c) nieprzestrzeganie innych zasad określonych w Statucie, w
szczególności:
– agresywne zachowania wobec innych uczniów, stosowania przemocy
fizycznej i słownej,
– agresywne zachowania wobec Dyrekcji, nauczycieli i innych pracowników
szkoły,
– stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego,
– posiadanie a także używanie: narkotyków, alkoholu i środków
odurzających,
– posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji psychoaktywnych,
– niszczenie mienia szkoły lub pracowników szkoły,
– używanie substancji niedozwolonych (narkotyków, alkoholu i środków
odurzających),
– dokonanie przestępstwa lub czynu komputerowego, godzącego w interesy
Liceum (wprowadzanie wirusów, podszywanie się pod pracowników Liceum,
przechwytywanie cudzej korespondencji
e-mailowej),
– skazanie prawomocnym wyrokiem sądu lub na podstawie decyzji sądu o
przebywaniu w areszcie.
7. W przypadku określonym w §10 ust. 6 pkt b i pkt c – uczeń zostaje
skreślony z listy uczniów na mocy decyzji Dyrektora Liceum. Rodzice ucznia
(prawni opiekunowie) lub uczeń pełnoletni może odwołać się od decyzji o
skreśleniu do Mazowieckiego Kuratora Oświaty, za pośrednictwem Dyrektora
Liceum w terminie 14 dniu od otrzymania decyzji.
8. Uczniom przyznawane są wyróżnienia i nagrody. m.in. za bardzo dobre
wyniki w nauce, sporcie oraz za zaangażowanie.
9. Rodzaje przyznawanych uczniom nagród:
a) ustne wyróżnienie na forum szkoły,
b) list pochwalny od Dyrektora Liceum do rodziców,
c) nagroda rzeczowa.
10. O przyznanie nagrody dla ucznia wnioskuje wychowawca klasy, nauczyciel
zajęć obowiązkowych lub fakultatywnych.
11. O przyznaniu nagrody decyduje Dyrektor Liceum, po zasięgnięciu opinii
Rady Pedagogicznej
ROZDZIAŁ VI.
Tryb składania skarg i wniosków w przypadku łamania praw ucznia przez
ucznia lub pracownika szkoły
§ 11
1. Skargę i wniosek ma prawo wnieść uczeń, rodzic, opiekun prawny,
wychowawca w ciągu 7 dni od daty zajścia. Po tym terminie skargi i wnioski
nie będą przyjmowane.
2. Skargi i wnioski adresowane są do Dyrektora Liceum i powinny zawierać
imię, nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej
sytuacji.
3. Skargi i wnioski winny być składane w formie pisemnej przez
zainteresowane osoby w sekretariacie szkoły.
4. Skargi i wnioski anonimowe nie będą przyjmowane.
5. Ze zmianami w trybie postępowania zapoznaje się pisemnie osoby
zainteresowane.
§ 12
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków
1. Rozpatrywanie skargi następuje do 14 dni od jej zgłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony o 30 dni po
uprzednim poinformowaniu osób zainteresowanych.
2. Dyrektor Liceum powierza rozpatrywanie skarg i wniosków pedagogowi
szkolnemu, wychowawcy lub innemu wyznaczonemu pracownikowi szkoły.
3. W przypadku niemożności ustalenia przedmiotu sprawy zobowiązuje się
wnoszącego skargę do złożenia dodatkowych wyjaśnień. w nieprzekraczalnym
terminie 7 dni, z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie tych braków
pozostawia skargę bez rozpatrzenia.
4. Jeżeli skarga dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez
różne osoby, instytucje – Dyrektor Liceum rozpatruje sprawę należącą do
jego kompetencji. Pozostałe przekazuje w ciągu 7 dni właściwym organom lub
instytucjom dołączając odpis skargi z powiadomieniem osoby wnoszącej
skargę.
5. Dyrektor Liceum powinien być na bieżąco informowany o toku
postępowania w danej sprawie.
6. Dyrektor Liceum informuje w formie pisemnej zainteresowane strony o
sposobie rozstrzygania skargi, podjętych środkach i działaniach oraz o
trybie odwołania się od wydanej decyzji w terminie do 14 dni.
7. Skarżącemu przysługuje odwołanie od decyzji Dyrektora do organu
wyższej instancji za pośrednictwem Dyrektora Liceum.
§ 13
Tryb postępowania w przypadku naruszenia praw ucznia
1. Skargi rozpatruje Dyrektor Liceum wraz z powołanym zespołem w skład,
którego wchodzą:
1) Dyrektor Liceum;
2) Pedagog lub psycholog;
3) Wychowawca klasy.
2. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw ucznia stosowną decyzje
podejmuje Dyrektor Liceum.
3. Dyrektor Liceum udziela osobie zainteresowanej odpowiedzi pisemnej w
terminie 14 dni od daty wpłynięcia skargi.
4. Wszystkie złożone skargi i sposoby ich załatwienia są dokumentowane.
ROZDZIAŁ VII.
Wewnątrzszkolne zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania
uczniów.
§ 14
1. Celem systemu oceniania przyjętego w Liceum jest pozytywne
wspomaganie uczniów i uczennic w procesie ich intelektualnego i
emocjonalnego rozwoju.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne powinno służyć:
a) informowaniu ucznia i jego rodziców (opiekunów) o poziomie osiągnięć
edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
b) motywowaniu ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
c) zauważaniu i wzmacnianiu szczególnych uzdolnień ucznia,
d) zauważaniu trudności w nauce i ustalaniu sposobów pracy nad ich
złagodzeniem,
e) udzielaniu pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
3. Zasady szkolnego oceniania tworzy Rada Pedagogiczna
4. Ocenianiu podlegają:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia,
5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z
realizowanych w szkole programów nauczania.
6. Ocenianie zachowania ucznia polega na ustaleniu przez wychowawcę,
nauczycieli i uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad
współżycia społecznego i norm etycznych.
7.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się przez
ocenianie wewnątrzszkolne, na które składa się:
a) ocenianie bieżące,
b) klasyfikacja śródroczna – po zakończeniu I semestru,
c) klasyfikacja roczna – po zakończeniu II semestru.
8. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) ustalenie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do
uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i przekazanie ich na
początku roku szkolnego,
b) ustalanie przez Radę Pedagogiczną warunków i sposobu oceniania
zachowania i przekazanie jej na początku roku szkolnego,
c) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych,
d) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
e) ustalanie przez Radę Pedagogiczną procedury uzupełnienia braków i
sposobu oraz terminu poprawiania rocznej klasyfikacyjnej oceny
niedostatecznej,
f) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
g) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według
skali, o której mowa odpowiednio w § 16 i § 21,
h) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
i) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o
postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych
uzdolnieniach ucznia.
§15
Tryb i procedury oceniania wiadomości i umiejętności ucznia
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
a) I semestr trwa od początku roku szkolnego do posiedzenia
klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej, której termin ustalony jest corocznie
w organizacji roku szkolnego Szkoły.
b) II semestr rozpoczyna się w następnym dniu po klasyfikacyjnej Radzie
Pedagogicznej i trwa do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych przed feriami
letnimi.
2. System informowania o ocenach
a) W szkole funkcjonują dzienniki lekcyjne i są miejscem gdzie
zapisywane są wszystkie oceny i wszystkie istotne informacje dotyczące
procesu nauczania w szkole.
b) Uczniowi i jego rodzicowi udzielane są informacje o ocenach i
zapisach dotyczących ucznia bezzwłocznie.
3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie
programu nauczania,
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i
rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych,
d) w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z
uwzględnieniem ustaleń w indywidualnym programie edukacyjno –
terapeutycznym.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (opiekunów).
Kopie sprawdzonych sprawdzianów z bieżącego roku przekazywane są
zainteresowanym rodzicom i uczniom. Na wniosek ucznia lub jego rodziców
(opiekunów ) inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest
udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom).
5. Sprawdzian oznacza każdą pisemną formę sprawdzenia wiedzy dłuższą niż
30 minut lub obejmującą materiał z więcej niż 4 godzin lekcyjnych.
Sprawdzian musi być zapowiedziany przez nauczyciela na co najmniej 7 dni
przed terminem.
a) Uczeń musi znać wymagania edukacyjne wynikające z podstawy
programowej obowiązujące na sprawdzianie.
b) Uczniowie danej klasy mogą przystąpić do pisania sprawdzianu nie
więcej niż trzy razy w tygodniu.
c) Uczniowie danej klasy mogą przystąpić do pisania nie więcej niż
jednego sprawdzianu w ciągu jednego dnia.
d) Dwa tygodnie przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną nie przeprowadza
się sprawdzianów obejmujących materiał całego semestru lub działu
programu.
e) Nauczyciel sprawdza sprawdzian i przekazuje ocenę uczniowi do 10 dni
roboczych po jego przeprowadzeniu.
f) Nauczyciel ustala wraz z grupą termin poprawy na lekcji, na której
oddaje sprawdzian. Termin ten wypada do 10 dni roboczych od dnia oddania
sprawdzianu.
g) Uczeń nieobecny na sprawdzianie (z powodu nieobecności
usprawiedliwionej nie krótszej niż 3 dni) ustala z nauczycielem (w ciągu
tygodnia od daty powrotu do szkoły) termin przystąpienia do sprawdzianu.
h) Uczeń, który unika pisania kartkówek i sprawdzianu, pisze je bez
zapowiedzi, na dowolnej wyznaczonej przez nauczyciela lekcji, na której
jest obecny.
i) Uczeń, który podczas sprawdzianu korzysta z niedozwolonych form
pomocy, otrzymuje ocenę negatywną i może być niedopuszczony do poprawy.
j) Kartkówki obejmujące materiał do 4 ostatnich lekcji nie muszą być
zapowiadane przez nauczyciela.
6. Nauczyciel jest obowiązany:
a) na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania
edukacyjne, o których mowa w ust.3, do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom,
b) dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust.3, do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostaniu tym wymaganiom; co następuje również na podstawie opinii
niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej
poradni specjalistycznej,
c) w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań
edukacyjnych, o których mowa w ust.3, do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego
orzeczenia.
7. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze
wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,
uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z
zastrzeżeniem § 19 ust.1 pkt. l.
§ 16
Ogólne kryteria i skale oceniania stosowane w sprawdzaniu i ocenianiu
wiadomości i umiejętności ucznia
1. Oceny śródroczne i roczne ustala się w stopniach według przedstawionej
skali, przy czym oceny od 2 do 6 są pozytywne, a ocena 1 negatywna:
a) stopień celujący – 6 otrzymuje uczeń, który:
1) w pełnym zakresie opanował wiedzę i umiejętności wynikające z
programu nauczania,
2) jest aktywny na lekcjach, posiada wiedzę z rożnych źródeł, w tym
z samodzielnych dociekań, przemyśleń i badań,
3) posiada zintegrowaną wiedzę i umiejętności interdyscyplinarne, bardzo
dobrze operuje nomenklaturą danego przedmiotu,
4) wyróżnia się w pracy zespołowej.
b) stopień bardzo dobry – 5 otrzymuje uczeń, który:
1) w pełnym zakresie opanował wiedzę i umiejętności wynikające z
programu nauczania,
2) jest aktywny na lekcjach i samodzielny, korzysta z różnych źródeł
wiedzy w celu rozwiązywania problemów,
3) posiada wiedzę zintegrowaną i w dużej mierze interdyscyplinarną,
sprawnie operuje nomenklaturą danego przedmiotu,
4) dobrze pracuje w zespole.
c) stopień dobry – 4 otrzymuje uczeń, który:
1) opanował w dużym zakresie wiedzę i umiejętności określone programem
nauczania,
2) poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności do rozwiązywania typowych
zadań i problemów,
3) zazwyczaj poprawnie stosuje nomenklaturę danego przedmiotu,
4) dobrze pracuje w zespole.
d) stopień dostateczny – 3 otrzymuje uczeń, który:
1) opanował w podstawowym zakresie wiedzę i umiejętności określone
programem nauczania,
2) potrafi zastosować wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań i
problemów z pomocą nauczyciela, miewa kłopoty z poprawnym użyciem
nomenklatury danego przedmiotu,
3) uczestniczy w toku lekcji zachęcany przez nauczyciela lub zespół
uczniów,
4) w sposób bierny, lecz nieutrudniający pracy innym, wykonuje polecenia
w pracach zespołowych.
e) stopień dopuszczający – 2 otrzymuje uczeń, który:
1) ma duże braki wiedzy i umiejętności, które można usunąć w dłuższym
okresie czasu,
2) jest bierny na lekcjach, ale przy pomocy nauczyciela jest w stanie
wykonywać zadania wymagające zastosowania podstawowej wiedzy i
umiejętności, które umożliwiają edukację na następnym etapie nauczania,
3) ma kłopoty z poprawnym użyciem poznawanej nomenklatury przedmiotu,
4) jest bierny, ale aktywnie nie utrudnia pracy w zespole.
f) stopień niedostateczny – 1 otrzymuje uczeń, który:
1) ma duże braki wiedzy i umiejętności, których nie usuwa nawet przy
pomocy nauczyciela,
2) nie rozumie prostych poleceń, wymagających zastosowania podstawowej
wiedzy i umiejętności i mimo pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć
fragmentarycznej wiedzy,
3) wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do nauki,
4) braki wiedzy i umiejętności uniemożliwiają mu edukację na następnym
etapie nauczania.
2. Oceny bieżące ustala się w stopniach według skali jak w podpunkcie
wyżej lub jako ocenę opisową lub procentową. Nauczyciele określają rodzaj
ocen bieżących na początku roku.
3. Wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla
poszczególnych przedmiotów objętych programem nauczania znajdują się w
przedmiotowych zasadach oceniania.
4. Szczegółowe kryteria wymagań programowych z poszczególnych przedmiotów
zawarte są w przedmiotowych zasadach oceniania i są dostępne u wychowawców
klas.
§17
Tryb i procedury zwalniania ucznia z wybranych zajęć edukacyjnych
1. Dyrektor Liceum, na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych),
zwalnia ucznia z całości zajęć z wychowania fizycznego lub części zajęć,
na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza, niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniej
opinii oraz na czas określony w tej opinii.
a) Wniosek wraz z opinią lekarską, należy składać w sekretariacie
szkoły.
b) W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony” albo „zwolniona”.
2. Dyrektor Liceum, na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) oraz
na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
zwalnia do końca nauki w Liceum ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją
rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w
tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego, niezwłocznie po
otrzymaniu odpowiedniej opinii.
a) Wniosek wraz z opinią, należy składać w sekretariacie szkoły.
b) W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego
języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
c) W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony” albo „zwolniona”.
§18
Tryb i procedury przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub
rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych
zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
a) Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może
zdawać egzamin klasyfikacyjny.
b) Uczeń nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności
może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej.
c) Wniosek, uczeń składa na piśmie do dyrektora szkoły w
nieprzekraczalnym terminie do klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej. Wniosek
powinien być zaopiniowany przez wychowawcę i uczącego nauczyciela.
d) Uczeń zmieniający klasę lub przyjęty z innej szkoły zobowiązany jest
do uzupełnienia różnic programowych w formie egzaminu klasyfikacyjnego.
e) Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej,
z zastrzeżeniem punktu poniższego.
f) Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
g) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno –
wychowawczych.
h) Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego
rodzicami (opiekunami prawnymi).
i) Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa powyżej, przeprowadza komisja,
w której skład wchodzą;
1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
j) Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.
k) Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego, sporządza się protokół
zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzony był egzamin;
2) imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających egzamin
klasyfikacyjny,
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
l) Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia
zadania praktycznego.
m) Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
n) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Liceum.
o) W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§19
Tryb i procedury przeprowadzania egzaminów poprawkowych
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną
z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin
poprawkowy.
a) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz z części ustnej,
z zastrzeżeniem pkt. b.
b) Egzamin poprawkowy z informatyki i wychowania fizycznego ma przede
wszystkim formę zadania praktycznego.
c) Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Liceum do dnia
zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
d) Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
e) Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja w skład której wchodzą:
1) Dyrektor Liceum albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora – jako
przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
f) Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne egzaminowanego ucznia może
być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych,
szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Liceum
powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w
innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
g) Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
zawierający:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzony był egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
3) termin egzaminu,
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
h) Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia
zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
i) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,
wyznaczonym przez Dyrektora Liceum, nie później niż do końca września.
j) Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i
powtarza klasę, z zastrzeżeniem pkt. l.
k) W przypadku stwierdzenia, że egzamin poprawkowy został przeprowadzony
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny, uczeń lub
jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektor La
szkoły w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W
tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 20 ust.2, a ocena
ustalona przez komisję jest ostateczna.
l) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może
jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo
wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia
edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie
programowo wyższej.
§20
Warunki uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
1. Na dwa tygodnie przed roczną klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną
nauczyciel obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych przedstawia
uczniowi propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej.
a) W przypadku, gdy uczeń chciałby ubiegać się o wyższą ocenę, ma prawo
do jej poprawy.
b) W terminie 2 dni od daty powiadomienia uczeń składa do nauczyciela
pisemny wniosek o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu.
c) Po dodatkowym sprawdzeniu wiadomości i umiejętności ucznia nauczyciel
może jedynie podwyższyć ocenę lub potwierdzić dotychczasową.
d) Pisemne i ustne sprawdziany wiadomości i umiejętności ucznia są
przeprowadzane w terminie do klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa, Dyrektor Liceum powołuje komisję, która
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie
pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych, a w przypadku oceny z zachowania ustala roczną ocenę z
zachowania.
a) Dyrektor Liceum podejmuje działania opisane w § 20 ust.2 na pisemny
wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) złożony w terminie
do 2 dni roboczych po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. W
podaniu powinna być zawarta informacja o przepisach prawa, których
naruszenie jest podstawą ubiegania się o zmianę oceny klasyfikacyjnej z
danych zajęć edukacyjnych.
b) Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia
zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w § 20 ust.2 .
c) Posiedzenie komisji ustalającej roczną ocenę z zachowania powołuje
się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
d) Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami
(opiekunami).
e) W skład komisji sprawdzającej wiedzę z zajęć edukacyjnych wchodzą:
1) Dyrektor Liceum albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora – jako
przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
f) W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skład komisji
wchodzą:
1) Dyrektor Liceum albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektor La szkoły –
jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca klasy;
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
7) przedstawiciel rady rodziców.
g) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena z zachowania nie może być niższa od
ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z
wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej z zajęć edukacyjnych, która może
być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
h) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzony był sprawdzian;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
3) termin egzaminu,
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania sprawdzające,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia
zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
j) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie wyznaczonym przez Dyrektor szkoły.
§21
Tryb i procedury oceny zachowania ucznia
1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę
klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez
ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków
ucznia określonych w Statucie.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia
następujące podstawowe obszary:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole oraz w czasie wycieczek,
g) okazywanie szacunku innym osobom.
3. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg skali:
a) wzorowe,
b) bardzo dobre,
c) dobre,
d) poprawne,
e) nieodpowiednie,
f) naganne
4. Obowiązują następujące kryteria przyznawania ocen z zachowania:
a) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który jest przykładem dla innych
ponieważ wzorowo spełnia w/w wymagania,
b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie w/w
wymagania. Jego zachowanie i stosunek do obowiązków szkolnych nie budzą
żadnych zastrzeżeń.
c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który na ogół spełnia w/w wymagania,
d) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, którego zachowanie budzi pewne
zastrzeżenia, ale na ogół spełnia w/w wymagania,
e) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który lekceważy obowiązki,
narusza przyjęte normy współżycia i mimo uwag nie wykazuje poprawy,
f) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który w rażący sposób świadomie
narusza normy współżycia społecznego i łamie prawo szkolne.
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
6. Wychowawca klasy ustala ocenę po zapoznaniu się z:
a) oceną dokonaną przez klasę ,
b) samooceną ucznia,
c) opinią nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz
rodziców o zasadach oceniania zachowania.
8. Wychowawca klasy zobowiązany jest zapoznać uczniów z przewidywanymi
ocenami zachowania na dwa tygodnie przed Radą Pedagogiczną klasyfikacyjną.
9. Wychowawca informuje rodziców( opiekunów) o proponowanej ocenie
nieodpowiedniej albo nagannej zachowania.
10. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę oddziału jest ostateczna i
zatwierdza ją Rada Pedagogiczna na swoim posiedzeniu z zastrzeżeniem § 21
ust.11 i § 26 ust.2.
11. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę może być zmieniona, jeżeli
w czasie między dniem wystawienia oceny, a dniem posiedzenia Rady
Pedagogicznej uczeń dopuści się szczególnie rażącego wybryku i naruszy tym
samym zasady ustalone w wewnątrzszkolnym systemie oceniania. Wychowawca
informuje Radę Pedagogiczną o zaistniałym incydencie i konieczności
obniżenia oceny zachowania. O fakcie zmiany oceny zachowania wychowawca
jest zobowiązany niezwłocznie osobiście lub telefonicznie powiadomić
rodziców (opiekunów) ucznia.
§22
Tryb i procedury przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania i zachowania ucznia, oraz ustaleniu – według skali określonej w
statucie szkoły – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, przy czym obowiązują
następujące zasady:
a) klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku
szkolnego, w terminach określonych przez Dyrektor La szkoły w kalendarzu
na dany rok szkolny,
b) sródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne, a śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca
klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz
ocenianego ucznia,
c) śródroczne oceny klasyfikacyjne powinny być wystawione co najmniej na
3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej,
d) śródroczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych
ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne,
e) jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki
w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi
szansę uzupełnienia braków, a nauczyciel przedmiotu po zasięgnięciu opinii
Rady Pedagogicznej ustali tryb i termin poprawy oceny,
f) w przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowego zajęcia
edukacyjnego stosuje się przepisy § 18.
§23
Tryb i procedury przeprowadzania klasyfikacji rocznej
1. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym
planie nauczania oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali
określonej w statucie szkoły.
a) Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po
uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
b) Roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna
ocena klasyfikacyjna z dodatkowego zajęcia edukacyjnego nie ma wpływu na
promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
c) Roczne oceny klasyfikacyjne powinny być wystawione co najmniej na 3
dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
d) Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna
z danego zajęcia edukacyjnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu
poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust.1 pkt. k
e) Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania
jest ostateczna z zastrzeżeniem § 26 ust.2 pkt. c
f) Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć
edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł
laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo
uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z
tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
g) Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze
wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 19 ust.1 pkt. l.
h) Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo
dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z
wyróżnieniem.
§24
Tryb i procedury przeprowadzania klasyfikacji końcowej
1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą
składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja
zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem § 23 pkt.
f, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny
niedostatecznej.
2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji
końcowej, o której mowa w ust.1, uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą
ocenę zachowania.
§25
Sposoby informowania rodziców o postępach ucznia i jego zachowaniu
1. Na początku roku szkolnego nauczyciele mają obowiązek informować
uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych
wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
a) Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
oraz ich rodziców (opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach
oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach
ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
b) Nauczyciel ma obowiązek udzielać informacji zainteresowanym rodzicom
(opiekunom prawnym) o uzyskanych przez ucznia bieżących ocenach .
c) Na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) wychowawca lub nauczyciel
przedmiotu udziela ustnej informacji w czasie zebrań z rodzicami lub
konsultacji.
d) Kalendarz spotkań z rodzicami ustalany jest corocznie w organizacji
roku szkolnego i ogłaszany na początku roku szkolnego.
e) Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
śródrocznej i na dwa tygodnie przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej
rocznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są zobowiązani
poinformować ucznia i jego rodziców (opiekunów ) o proponowanych dla
niego ocenach śródrocznych i rocznych.
g) Na co najmniej dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady
Pedagogicznej oceny powinny być ostateczne. Ocena ostateczna może różnić
się od oceny przewidywanej maksymalnie o jeden w dół, z wyłączeniem
sytuacji gdy przewidywana ocena jest dopuszczająca, wtedy nie może zostać
obniżona.
h) Nauczyciel przedmiotu wpisuje ocenę do dziennika.
i) W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu wpisu w dzienniku
może dokonać wychowawca klasy na podstawie informacji uzyskanych od
nauczyciela tego przedmiotu.
j) Wychowawca ma dostęp do wszystkich ocen ucznia.
k) Na dwa tygodnie przed roczną klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną
nauczyciel obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych przedstawia
uczniowi propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej wyrażonej liczbą.
l) Na dwa tygodnie przed roczną klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną
wychowawca przedstawia propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
ucznia.
§26
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
1. Uczeń ma prawo ubiegać się o podwyższenie proponowanej przez wychowawcę
rocznej oceny zachowania.
a) Proponowana ocena zachowania może zostać podwyższona jeśli:
1) zachowanie ucznia przez cały rok szkolny nie budziło żadnych
zastrzeżeń, wydarzenie które wpłynęło na obniżenie oceny zachowania miał
charakter incydentalny i nie wpłynęło na funkcjonowanie społeczności
szkolnej,
2) pojawiły się nowe okoliczności, o których wychowawca nie wiedział,
3) wpłynęła do wychowawcy na piśmie pozytywna prośba od organów demokracji
szkolnej.
b) Proponowana ocena zachowania może być podwyższona o jeden stopień.
c) Proponowanej oceny zachowania nie można poprawić, jeśli została
obniżona z powodu spożywania lub bycia pod wpływem alkoholu i środków
psychoaktywnych w szkole i na organizowanych przez szkołę imprezach
szkolnych lub pozaszkolnych.
2. Tryb uzyskania wyższej oceny zachowania.
a) O przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania wychowawca
informuje uczniów na 2 tygodnie przed klasyfikacją roczną.
b) Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie) mogą złożyć pisemny wniosek z
uzasadnieniem
o podwyższenie proponowanej oceny zachowania do wychowawcy klasy w ciągu
trzech dni od wystawienia oceny proponowanej.
c) Wychowawca po zapoznaniu się z wnioskiem, nowymi okolicznościami lub
prośbą od organów demokracji szkolnej może, po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej podnieść ocenę o jeden stopień.
Rozdział VIII.
Finansowanie szkoły.
§ 27
1. Szkoła jest utrzymywana z miesięcznych opłat za naukę wnoszonych
przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów oraz innych opłat (m.in.
wpisowego), dotacji z budżetu państwa przekazywanej przez właściwy organ
samorządu terytorialnego oraz z darowizn.
2. Wysokość opłat za naukę w szkole oraz innych opłat wnoszonych przez
rodziców lub prawnych opiekunów uczniów określa organ prowadzący szkołę.
3. Opłaty za naukę w szkole pobierane są jednorazowo lub przez 10
miesięcy lub przez 12 miesięcy, z góry za każdy miesiąc.
4. W momencie przyjęcia ucznia do szkoły rodzice wpłacają wpisowe.
5. Rodzice uczniów są zobowiązani do terminowego wnoszenia opłat za
naukę.
6. W przypadku niewywiązywania się rodziców przez okres dłuższy niż dwa
miesiące z obowiązku terminowego wnoszenia opłat, o których mowa w ust. 3,
uczeń zostaje skreślony z listy uczniów.
7. Rok budżetowy szkoły pokrywa się z rokiem szkolnym.
Rozdział IX.
Przepisy końcowe.
§ 28
1. W szczególnych przypadkach lub w razie braku naboru, organ prowadzący
może podjąć decyzję o likwidacji szkoły.
2. Organ prowadzący może zlikwidować szkołę z końcem roku szkolnego. W
tym przypadku organ prowadzący jest zobowiązany co najmniej 6 m-cy przed
terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji
rodziców uczniów, jednostkę samorządu terytorialnego prowadzącą wpis do
ewidencji oraz gminę na której terenie działa szkoła.
3. Dokumentacje przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się
organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny w terminie 1 m-ca od dnia
zakończenia likwidacji.
§ 29
1. Statut Szkoły może być zmieniony przez osobę prowadzącą, z inicjatywy
własnej lub na wniosek jednego z Organów Szkoły.
2. Szkoła używa pieczątek podłużnych i pieczęci okrągłych zgodnie z
odrębnymi przepisami.
§ 30
1. Statut wchodzi w życie z dniem rozpoczęcia działalności przez Liceum.